Att rekrytera nya pokerspelare

This article was posted on July 2, 2009

Ända sedan starten av onlinepoker-fenomenet har det varit uppenbart att det skulle överträffa live poker med hästlängder, av ett antal olika anledningar.

Pga. det faktum att pokerrummen har sin bas på internet vilket betyder att dess målpopulation täcker hela världen, kan man inte ens jämföra spelarantalet online med antalet som spelar live. Medan ett par hundra spelare räknas som en enorm publik i ett pokerrum byggt av tegel och murbruk, är dessa knappt märkbara i ett online-pokerrum. Här handlar allt om volym och kvantitet. Pga. detta kan online pokerrum ge dig förmåner som inget livepokerrum någonsin ens kan drömma om, vilket leder till en ännu större inströmning av nya spelare.

Det är inget tvivel att i onlinepokerindustrin representerar spelarna den ensamma resursen som kan göra en enorm skillnad mellan rikedom och trasor. Vi vet alla hur stor konkurrens det är idag mellan alla pokerrum, som blommat upp som resultat av populationsexplosionen som poker sett de senast åren. Vad konkurrensen dock i grund och botten reduceras till är egentligen en kamp om spelarnas hjärtan och sinnen. Det rum som lyckas få flest spelare kommer med stor sannolik växa medan andra, mindre lyckade, knappt orkar hänga med.

Verktygen som pokerrummen använder för att fånga kunder är nästintill gränslösa. Hela denna process börjar med utseendet och känslan av mjukvaran. Några pokerrum genomgår en lång process för att skapa en klient som är absolut unik och som kommer ge spelarna finesser som inte kan hittas någon annanstans. Sign up- och första insättningsbonusar finns överallt, till för att locka så mycket trafik som möjligt, om än deras defekter är mer och mer uppenbara idag.

Starkare vapen än så är rakeback- och cashback-erbjudandena som vissa pokerrum använder sig av, vilka erbjuder spelare en konstant långsiktig förmån. Medan en första insättnings-bonus endast kommer att tillfredsställa sitt syfte under dess giltighetstid kommer ett rakeback- eller cashback erbjudande agera som en kontinuerlig motivation för spelare att förbättras och spela mer.

Framgången för dessa nya rekryteringsverktyg drev uppkomsten av det ultimata vapnet i onlinepoker-rekrytering: affiliatesystem och nätverk. En affiliate är en websida (en enskild enhet i sig självt) vilken marknadsför ett pokerrum med dess varierande erbjudanden i utbyte för en andel av inkomsterna av dess rekryterade spelare.

En rakeback affiliate kommer skicka spelare till ett särskilt pokerrum (genom att presentera dess rakeback-erbjudande på ett enkelt och attraktivt sätt) och kommer se till att den intjänade rakerabatten når spelaren. Detta är en ganska invecklad verksamhet eftersom att rakebacksidan kommer behöva mottaga den överenskomna summan av rakeback från pokerrummet och dela ut det till dess spelare varje månad, undanhållandes av procenten vilken utgör affiliateprovisionen.

Spelare kan bli rekryterade via mer konventionella metoder också: genom TV-reklam, simpla banners på hemsidor osv. Effektiviteten av en sådan reklamkampanj beror dock på många faktorer. Den generella populariteten av detta spel, som stöttas av TV-program såsom WPT eller High Stakes poker, är också något som pokerindustrin drar nytta av när vi talar om spelartrafik i sin helhet.

Logga in / Registrera konto


Glömt ditt lösenord?
  • Välj Språk:
  • Rakeback English
  • Rakeback Svenska
  • Rakeback Dutch
  • Rakeback French